ماجراى پیدا شدن قبر على علیه السلام
🌴 پس از شهادت امیرالمؤمنین على علیه السلام، فرزندانش شبانه جنازه آن حضرت را در زمین بلندى مخفیانه به خاک سپردند. سالها گذشت. جز ائمه علیهماالسلام و نزدیکان آنها نمى دانستند قبر آن حضرت کجا است. تا اینکه در زمان خلافت هارون الرشید حادثه اى سبب پیدا شدن قبر حضرت گردید و آن حادثه چنین بود؛

🌴 عبدالله بن حازم مى گوید: روزى براى شکار همراه هارون از کوفه خارج شدیم، به ناحیه غریین (نجف) رسیدیم ، در آن محل آهوانى را دیدیم، بازها و سگهاى شکارى را به سوى آنها فرستادیم. آهوان پا به فرار گذاشته خود را به تپه اى که در آنجا بود رساندند و بالاى آن تپه ایستادند. بازها و سگهاى شکارى از تپه بالا نرفته و برگشتند. آهوان از آن تپه پایین آمدند، بازها و سگهاى شکارى آنها را تعقیب کردند، آهوان دوباره به آن تپه پناهنده شدند و بازها و سگها دوباره بازگشتند و این حادثه بار سوم نیز تکرار شد.

🌴 هارون از این ماجرا در شگفت شد که این چه قضیه است که وقتى آهوان به آن تپه پناه مى برند. بازها و سگها جراءت رفتن و آنجا را ندارند. هارون گفت: بروید به کوفه و شخصى را که از همه بیشتر عمر کرده باشد، پیدا کرده پیش ‍ من بیاورید. پیرمردى از طایفه اسد را پیدا کرده نزد هارون الرشید آوردند.

🌴 هارون گفت: پیرمرد! این تپه چیست؟ ما را از حال این تپه آگاه ساز! پیرمرد پاسخ داد: پدرم از پدرانشان نقل کرده که آنها مى گفتند: این تپه قبر شریف على علیه السلام است که خداوند آنجا را حرم امن قرار داده است و هر کس به آنجا پناه ببرد در امان است. لذا آهوان در پناه آن حضرت از خطر محفوظ ماندند.

🌴 هارون الرشید از اسبش پیاده شد و آب خواست و وضو گرفت و در کنار آن تپه نماز خواند، دعا کرد، گریه نمود، صورت را به زمین گذاشت و به خاک مالید. و سپس دستور داد بارگاهى روى قبر آن حضرت ساختند. به این گونه قبر مبارک حضرت على علیه السلام پس از صد سال و اندی آشکار گردید. (شهادت علی علیه السلام در سال 40 هجری پیش آمد و هارون در حدود سال 170 هجری به خلافت رسید، بنابراین بیش از 130 سال قبر علی علیه السلام مخفی بوده است).

📚 بحار ج 100، ص 252

موضوعات: کربلا  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-02-05] [ 10:05:00 ب.ظ ]